Bedrijven gaan een VR-strategie ontwikkelen
Virtual Reality is een van de technologieën met het hoogste verwachte groeipotentieel. Volgens de laatste voorspellingen van IDC Research zullen de investeringen in VR de komende vier jaar met een factor 21 worden vermenigvuldigd, tot 15,5 miljard euro tegen 2022. Bovendien zal de VR technologie de sleutel zijn tot de digitale transformatieplannen van bedrijven en hun uitgaven op dit gebied zullen dit jaar hoger zijn dan die van de consumentensector. De verwachting is dan ook dat in 2020 meer dan de helft van de grotere Europese bedrijven een VR-strategie zal hebben.
Tegenwoordig vraagt ??de markt om toepassingen die verder gaan dan vrije tijd, toerisme of marketing en die beter betaalbaar zijn voor gebruikers. Virtuele interfaces moeten ook worden verbeterd of effecten die VR produceert bij mensen, waaronder bewegingsziekte, die bestaat uit duizeligheid die wordt veroorzaakt door de mismatch tussen de beweging van ons lichaam en wat er in de virtuele wereld wordt gezien.
De grote technologiebedrijven werken al aan de ontwikkeling van VR-brillen die geen kabels nodig hebben en waarmee beelden in HD te zien zijn. Ze ontwikkelen Virtual Reality-headsets in 8K en met veel krachtigere processors. Er wordt zelfs gezegd dat ze de komende jaren kunstmatige intelligentie zouden kunnen integreren. De nieuwste 5G-standaard kan ook zeer interessante scenario's bieden voor de evolutie van VR. Met deze standaard kunnen meer apparaten en grote gebruikersgemeenschappen worden aangesloten. Bovendien zal de bijna onmerkbare latentie het voor consumenten mogelijk maken om beelden in realtime te ontvangen, bijna alsof ze ze met eigen ogen zien.
Een bredere ontwikkeling is extended reality (XR) - een term die betrekking heeft op virtual reality (VR), augmented reality (AR) en mixed reality (MR) - en die een van de meest transformerende technologietrends van de komende vijf jaar zal zijn. Het wordt mogelijk gemaakt en aangevuld door andere technische trends, waaronder supersnelle netwerken, waardoor we VR als een cloudservice kunnen ervaren, net zoals we momenteel muziek en films consumeren. En kunstmatige intelligentie (AI) zal ons meer gepersonaliseerde virtuele werelden bieden om te verkennen, en ons zelfs realistische virtuele karakters geven om onze ervaringen mee te delen.